Saturday 21 July 2012

ramadan karim :)

Assalamualaikum :) marhaban ya marhaban Ramadan ....! :D


Alhamdulillah , kita semua masih diberikan peluang untuk bernafas lagi pada 1 Ramadan tahun ini :) kejap je kan masa berjalan , tahu tahu je kita dah sampai dalam bulan Ramadan .. tadi , ramai umat Islam yang mengerjakan solat terawih . aku tahu mesti ramai yang pergi ... mesti masjid dan surau penuh melimpah ruah tak cukup tikar :'D aku harap keadaan mcm tu dan bilangannya sama atau semakin bertambah sepanjang sebulan ramadan ni :) tak nak lah hangat hangat tahi ayam .. ini jugak utk peringatan diri aku dan kawan kawan yang lain :)


Ramadan Bulan Madrasah . tak silap aku , itu tajuk khutbah solat jumaat semalam .. yeah .. ramadan bulan madrasah .. madrasah tu maksudnya sekolah .. sekolah tu utk apa ? untuk belajar lah kawan-kawan .. utk didik diri kita , hati kita , rohani kita , jiwa kita , emosi kita , fizikal kita .. senang cerita semua dalam diri kita .. ini bulan utk kita didik diri kita utk jadi lebih baik :)


semua org tahu yang bulan ramadan ni , syaitan kene ikat .. jadi dah kuranglah sikit para penghasut kita .. tapi pelik jugak kan , kita tetap TERbuat perkara2 yang boleh mendatangkan dosa .. kenapa ?
sebab .... itu nafsu kita .. nafsu ni kalau kita x didik , dia boleh jadi mcm syaitan jugak ..  maknanya mcm adik beradik syaitan lah ni xD suka hasutt kita buat jahat .. tapi kalau kita jadi mcm cikgu disiplin dekat sekolah kita yang garangggg sangat tu utk didik nafsu kita , insyaAllah kita x mudah termakan dengan pujuk rayu dan hasut daripada nafsu tu :)


Jadi kawan-kawan ...., rebutlah peluang yang Allah dah bagi dekat kita semua ni utk perbaiki diri kita .. untuk mencapai syurga tu , kita kene mengharungi  laluan yang berduri dulu :') ramadan ni sekali je dalam setahun .. entah tahun depan kita dapat jumpa ramadan lagi ke tidak , jadi bersyukur dan hargailah ! assalamualaikum :D

No comments:

Post a Comment