Saturday 4 February 2012

M.A.L.U.

Assalamualaikum dan hai sahabat , kawan , rakan dan taulan :) cuti  dah mula lah kann .. semua org tahu .. hehe cuti sempena maulud Nabi Muhammad s.a.w. jadi , ayuh lah kita , cuba utk mencontohi akhlak Nabi Muhammad s.a.w yg terpuji tu , insyaAllah :) 


    Harini , aku nak berkongsi sedikit pengetahuan yg aku ade dengan sahabat sahabat sekalian .. Ilmu yg aku rase sangat baik  dan bermanfaat yang mungkin tak semua orang sedar akan hal ini :) Perkongsian ni hanya lah untuk muhasabah diri aku dan mungkin utk anda semua jugak :) 


    MALU . Perkataan yg cukup ringkas , tapi besarrrr maksudnya .. Malu adalah satu perasaan negatif yang timbul dalam diri seseorang akibat daripada kesedaran diri mengenai perlakuan tidak senonoh yang dilakukan oleh dirinya sendiri. *sumber dari internet .
Definisi malu menurut ulama, seperti Al Junaid menyatakan, ”Kerana melihat berbagai macam kurnia dan melihat keterbatasan diri sendiri, maka di antara keduanya muncul suatu keadaan yang disebut malu. Hakikatnya adalah akhlak yang mendorong untuk meninggalkan keburukan dan mencegah pengabaian dalam memenuhi hak Allah swt.” -cdari kitab Madarijus Salikin karya Ibnu Qayyim Al Jauziyah. 

    
 Okay ,haha saya x tahu nak tukar tulisan ni mcm mana , tapi takpa , kita sambung je lah ek xD okay , korang dah tahu kan maksud malu tu apa , aku x reti nak terangkan .. aku nak share something , korang tahu tak ? malu tu ade 10 bahagian .. 1/10 bahagian malu tu milik  lelaki , manakala 9/10 lagi tu , semua nya Allah bagi kat perempuan .. that's why lah perempuan ni malu nya terlebihh :) 




    Tapi , jangan berbangga sangat dengan sifat malu yg kita ade tu sbb bahagian malu-malu tu akan hilang .. okay , perempuan ade 9 bahagian malu kan , satu bahagian malu akan terhapus pabila perempuan itu sudah datang haid , maka akan tinggal 8 bahagian je .. kalau perempuan tu dah berkahwin , maka terhapus lagi satu bahagian malunya , kalau perempuan itu sudah melahirkan zuriat , maka terhapus lagi satu malu .. dan akhirnya , perempuan akan tinggal  5 bahagian rasa malu .. jika kita taat kepada Allah , maka sifat malu tu akan kekal selamanya , jika sebaliknya , maka  terhapuslah semua malunya :'(  


    Baiklah , aku selaku remaja nak ingatkan diri aku sendiri dan kawan2 semua , jaga lah malu kitaaaa ... malu disini bermaksud , malu nak dedahkan aurat , malu nak buat dosa , malu nak gelak kuat2 , malu nak jerit2 pekik2 ... maluuu maluuu ! malu tu kan sebahagian aripada imannn :)


   Tapi , sifat malu ni jugak , tak menghalang kita untk terus berjaya dalam hidup :) kita x boleh malu nak bertanya kalau kita x paham dalam kelas , x boleh malu nak tolong org dalam kesusahan .. heee , pahamkan maksud yg aku cuba nak sampaikan ni xD hoho , aku harap , kita semua dapat manfaat dalam post kali ni , hehe kbye thanks for reading ;) assalamualaikum :) 


p/s : just shy , not antisocial (you can talk to me!) :)




   




No comments:

Post a Comment